قطعنامه ی دومين نشست تاريخی پيشکسوتان حزب دموکراتيک خلق افغانستان! (حزب زحمتــــکشــان افغانســـتان)

قطعنامه ی دومين نشست تاريخی پيشکسوتان حزب دموکراتيک خلق افغانستان!

(حزب زحمتــــکشــان افغانســـتان)

مورخ: 13 / 9 /1401 خورشيدی مطابق 4 / 12 / 2022 ترسايی

 رفقاء و همسنگران گران ارج!

دومين نشست تاريخساز ح. د. خ. ا (ح.ز.ا) امروز پس از سپری شدن (11) ماه نسبت شرايط خونباربيش از دو دهه ی ميهن مان افغانستان زیر تجاوز واشغال ايالات متحده ی امريکا و سپس ژنرال های خون آشام پاکستان و مزدوران طالبی وافغان ملتی آنان؛ بنابر حکم شرايط در خارج از کشور، داير و با پخش سرود انتر ناسيونال به کارش آغازنمود که هم اکنون در بخش فرجامين آن قرارداريم.

درآغاز نشست رفيق عبدالواحد فيضی منشی اول کميته ی فعالين پيشين ح. د. خ. ا بصورت موجز صحبت نمود و سپس اجندای جلسه شامل موارد آتی از جانب شان،   پيشنهاد گرديد:

1 ـ ارائه گزارش کارکردهای فعالين ح. د.خ. ا از بدو تأسيس، الی اخير دسامبر2021م؛

و ابراز نظر رفقای حاضر در نشست، روی متن آن؛

2 ـ تصويب طرح پيشنهادی برنامه ی عمل و اساسنامه ی ح. د. خ. ا (ح.ز.ا)؛

3 ـ گزينش زعامت نوين ح. د. خ. ا (ح.ز.ا) شامل اعضای کميته رهبری نوين( کميته مرکزی) هيأت اجرائيه (دفتر سياسی) و دارالانشاء( منشی اول و دوم) حزب؛

4 ـ صدور قطعنامه ی حزب، پيرامون توظيف ارگانهای مرکزی ـ محلی و کشوری حزب، جهت تطبيق و پياده نمودن اسناد مصوب اين نشست.

پيشنهاد ارائه شده از جانب شرکت کنندگان نشست به اتفاق آراء مورد تاييد و تصويب قرارگرفت.

به ادامه ی آن، دوتن از رفقاء ذيصلاح (محمد حريف" حريف" و جيلانی " گلشنيار") بحيث رئيس و منشی جلسه، از جانب رفيق فيضی پيشنهاد و هردو رفيق به اتفاق آراء مورد تاييد قرار گرفتند.

سپس گردانندگی جلسه از جانب رفيق فيضی به رفقاء حريف و گلشنيار، تفويض گرديد.

مطابق ماده ی اول اجنداء رفيق فيضی گزارش کارکردهای گذشته را توأم با کاستی ها در همه بخش های زندگی حزبی، بويژه دربخش تشکيلات، به پيشگاه جلسه ارائه و برشمرد.

پس از آن بروفق متن اجنداء به تعداد (12) تن از رفقای حاضر دراين نشست، پيرامون گزارش ارائه شده صحبت های نقادانه کرده، سرانجام گزارش با برشمردن کاستی های ذکرشده، به اتفاق آراء مورد تاييد و تصويب قرار گرفت.

همين طور برمبنای ماده دوم اجنداء، نخست طرح برنامه عمل و سپس طرح اساسنامه زندگی ساز حزب که قبلاً به اختيار همه اعضای جلسه قرارداده شده بود، مورد بحث نقادانه ی حاضرين اين نشست قرار گرفت و سر انجام هردو سند حزبی با برخی تغييرات اندک مورد تصويب قرار گرفت و هردو سند حزبی از حالت طرح، بيرون و بعنوان برنامه عمل و اساسنامه ی مصوب نشست وسيع پيشکسوتان فعال ح. د. خ. ا (ح.ز.ا) حيثيت حقوقی را به خود گرفت، که بر مبنای آن ارتباط باهمی حزب با مردم افغانستان و روابط درونی ميان اعضای حزب تأمين می گردد.

به همين منوال براساس ماده سوم اجنداء ازجمع کادرهای فعال و پيشکسوتان حزب که از طريق فضای مجازی انترنت با جلسه وصل و هريک نظريات خويش را در بخش های مختلف زندگی سياسی حزب و جامعه ابراز داشتند؛ به تعداد (27) تن مستحق ترين آنان از داخل وخارج افغانستان، به عضويت اصلی وعلی البدل کميته رهبری نوين (کميته مرکزی) ح. د. خ. ا،(ح.ز.ا) برگزيده شدند.

ازميان اين رفقاء به تعداد 10 تن، در نخستين جلسه ی اعضای اصلی کميته ی رهبری نوين ح. د. خ. ا (ح.ز.ا)، به عضويت هيأت اجرئيه حزب، انتخاب گرديدند.

در پايان کار تشکيلاتی، درهمين نشست اعضای اصلی کميته رهبری نوين حزب؛ مطابق متن آجندا دو تن از اعضای هيأت اجرائيه بحيث اعضای دارالانشاء ويا اعضای دبيرخانه حزب پيشنهاد و سرانجام رفيق (عبدالواحد فيضی) بحيث منشی اول و رفيق (شير آقا سرشک) بحيث منشی دوم کميته رهبری نوين حزب دموکراتيک خلق افغانستان(ح.ز.ا)؛ به اتفاق آراء برگزيده شدند.

در فرجام، بمنظور تطبيق ماده چهارم آجنداء و برخورد جدی با ضعف ها و کاستی های برشمرده شده؛ نشست تاريخی امروز، مراتب زيرين را تصويب و به شعبات مرکزی و هيأت اجرائيه حزب دستور می دهد، تا وظايف آتی را از طريق اتخاذ پلان تدابير هفته ـ ماهوار و سالانه، در جهت پياده نمودن احکام مصوبات و دساتيرصادرشده و زدودن کمبودی های ذکر شده در گزارش و صحبت های نقادانه ی رفقاء در جلسه، انجام دهند:

1 ـ شعبه ی تشکيلات حزب موظف است تا برنامه کاری خويش را درمورد جذب اعضای جديد، تأمين روابط با آن عده اعضای پيشين ح. د. خ. ا که درحالت انتظار و مشاهده ی يک روزنه ی اميد روشنی بخش، برای مبارزه ی هدفمند پيشين قراردارند؛ تنظيم و روی دست گيرند؛ همچنان پلان تدابيرتشکيلاتی را درزمينه ايجاد کميته های حزبی، مطابق فعاليت نوين حزب، در ارگانهای محلی( استانها و شهرستانهای داخل کشور) و ارگانهای کشوری برون مرزی؛ تدوين و از نتيجه ی کار خويش در اولين جلسه ماه جنوری سال 2023 به هيأت اجرائيه حزب گزارش دهد.

2 ـ شعبه تبليغ، فرهنگ و نشرات حزب وظيفه دارد تا تمام اسناد تصويب شده ی اين نشست را در تارنگاشت "سپيده دم" يگانه ارگان نشراتی مرکزی ح. د.خ. ا (ح.ز.ا) ، جهت آگاهی و استفاده ی رفقاء، دوستان وهم ميهنان عزيز، بدست نشر بسپارد.

3 ـ همچنان مسؤولين اين شعبه و ساير رفقاء موظف اند تا تمام حوادث و رخدادهای خونبار جاری و سرنوشتساز افغانستان را زير پرويزن نقد قرار داده دربرابر هر رخداد واکنش متناسب حزب را ابراز و جنايات اشغالگران امريکايی و پاکستانی وعمال مزدبگير طالبی وافغان ملتی آنان، در مطبوعات حزبی منتشر و پيوند حزب را بامردم دربند کشيده و مظلوم افغانستان، که درگزارش اساسی حزب بازتاب روشن يافته است، گره محکم زنند.

4 ـ همينگونه شعبه تبليغ و فرهنگ ـ تشکيلات و رفيق موظف در شورای ائتلاف احزاب و سازمانهای ملی و دموکرات موظف اند تا طرح جديدی را درمورد نام ـ ساختار و برنامه اين شورا که از نظر درون مايه و ساختاری با برنامه ی حزب ما وساير احزاب چپ و دموکراتيک همخوانی ندارد، تدوين و پس از تصويب ان درجلسه ی هيأت اجرائيه به شورای ائتلاف ارسال و از آن دفاع قاطع صورت گيرد.

5 ـ شعبه مالی و اداری(اقتصاد) وظيفه دارد تا در نخستين هفته ی کاری اش طرح پيشنهادی خويش رامطابق شرايط نوين حزب درمورد اندازه ی مبلغ حق العضويت هرعضو حزب و اعانه مطابق ماده (دوم) اسانامه حزب و تشخيص کمک به رفقای حزب که در افغانستان در بدترين شرايط زندگی قراردارند، به اولين نشست هيأت اجرائيه ارائه و پس ازتصويب آن را در منصه تطبيق قراردهد.

6 ـ شعبه روابط بين المللی حزب موظف است تا با استنباط از متن گزارش اساسی تصويب شده، برنامه کاری خويش را متناسب با اوضاع کشورمان و جهان درزمينه ی برقراری مجدد مناسبات با احزاب برادر و پيشرو عصر، از طريق تأمين تماس و ارسال برنامه و ساير نشرات حزبی تأمين و خلای بوجود آمده را از ميان بردارند.

7 ـ رفقای مسؤول بخش بانوان (زنان) موظف اند تا با درنظرداشت برخورد نقادانه در گزارش اساسی اين نشست، برنامه کاری را جهت تأمين ارتباط با اين کتله وسيع و رنج کشيده ی کشور که هم اکنون در داخل و خارج افغانستان دربرابر اشغالگران خارجی و مزدوران جامه سپيد و نکتايی پوش داخلی آنان، روياروی می رزمند؛ تنظيم و رابطه ی خويش را با اين رزمندگان نظم نوين، بصورت مستقيم ويا از طريق  تأسيس شورای سراسری زنان افغانستان تأمين و پيوند باهمی خويش را با اين جنبش خودجوش آزادی خواه و زندگی ساز افغانستان، رقم زنند.

8 ـ رفيق گلشنيار مسؤول بخش جوانان حزب مکلف است تا پلان تدابير ماهانه و سالانه کاری را دراين بخش درزمينه ی بسيج  و تشکل باهمی آنها در يک سازمان رزمنده و پويا که حدود شصت درصد شهروندان افغانستان را تشکيل می دهند و اعمار مجدد افغانستان و سمت يابی کشور درجهت رهايی انسان از قيد هرگونه اسارت و رسيدن آن به قله های شامخ انسانيت، در دست های توانای آنان است؛ تدوين و پس از تصويب آن در اولين جلسه ماه جنوری سال 2023  هيأت اجرائيه حزب، در جاده ی عمل پياده نمايد.

9 ـ به رفيق مسؤول شعبه نظارت و کنترول حزب وظيفه سپرده می شود تا درمورد عملی نمودن مندرجات اسناد تصويب شده حزب و وظايف برشمرده شده ی اين قطعنامه برنامه کاری ماهوار را تدوين و در معرض تطبيق قراردهد.

10 ـ هيأت اجرائيه حزب موظف است تا درختم اين نشست، با برگزاری نخستين جلسه، مسؤولين شعبات مرکزی حزب( تشکيلات ـ تبليغ و فرهنگ و نشرات ـ نظارت و کنترول ـ و مالی و اداری(اقتصاد) ـ روابط بين المللی ـ زنان و جوانان) را از ميان اعضای خويش برگزيده و مکلف به انجام وظايفی که دراين قطعنامه به آنان تفويض شده بنمايند.

11 ـ مسؤولين شعبات تشکيلات ـ تبليغ، فرهنگ و نشرات ـ نظارت و کنترول و اسناد و ارتباط حزب موظف اند تا از تاريخ نشر قطعنامه الی 15 روز طرح فراخوان چهارم حزب را درمورد دعوت آن عده از فرزندان ح. د. خ. ا که به گذشته ی سياسی خود پابند و به مبارزه هدفمند و سرنوشتسازکنونی معتقد اند؛ همچنان پيرامون توسعه کمی و کيفی شورای ائتلاف احزاب سياسی و سرانجام پيشنويس چگونگی تشکيل و وظايف جبهه متحد ملی و دموکراتيک ضد اشغاگران بين المللی و مزدوران داخلی خونخوار و جنايت پيشه ی آنها را تنظيم و پس از تصويب آن درجلسه هيأت اجرائيه در تارنگاشت سپيده دم و ساير رسانه های جمعی تحول طلب، بدست نشر بسپارند.

12 هيأت اجرائيه حزب، ازتطبيق مصوبات و دساتير ذکر شده ی اين قطعنامه مسؤول بوده و مکلف اند تا از نتايج دساتير و وظايف سپرده شده درپيشگاه نخستين پلنوم کميته رهبری نوين( کميته مرکزی) حزب دموکراتيک خلق افغانستان(ح. ز. ا) گزارش ارائه نمايند.

دومين نشست پيشکسوتان فعال حزب دموکراتيک خلق افغانستان

(حزب زحمتکشان افغانستان) 

مقالات مرتبط

...

رئيس ومعاون دفتر روابط بين المللی کميته رهبری نوين حزب دموکراتيک خلق افغانستان (حزب زحمتکشان افغانست... ادامه

...

به آرزوی صحت و سلامتی شما رفقای رهبری (دارالنشاء) و اعضای هيأت اجرائيه و همه رفقای هم رزم ما در داخل... ادامه

...

طوری که در شبکه های اجتماعی خبر رسانی شد، به تاریخ ۴ دسمبر ۲۰۲۲ترسايی برابر به ۱۴ قوس۱۴۰۱ خورشيدی، د... ادامه

...

اجازه دهيد، تا به گفته ی علامه اقبال، با گشودن نخستين باب سخن؛ حضور با اهميت حزبی شما رفقای عزيز را... ادامه

...

چهارده سال پيشترازامروز، کميتۀ فعالين حزب دموکراتيک خلق افغانستان، طرح «خطوط اساسی اهداف مرامی وبرنا... ادامه

...

بیش از پنج دهه(پنجاه و هفت سال) ازحيات سياسی ح. د. خ. ا، اين گردان انقلابی و پيشتاز مبارزات دادخواها... ادامه

...

دومين نشست تاريخساز ح. د. خ. ا (ح.ز.ا) امروز پس از سپری شدن (11) ماه نسبت شرايط خونباربيش از دو دهه... ادامه

...

درست درهشتادمين سالگرد تولدی دکتور اناهيتا راتبزاد سابق عضو بيروی سياسی کميته مرکزی ح. د. خ. ا و موس... ادامه